fbpx

Over 10 years we help companies reach their financial and branding goals. Engitech is a values-driven technology agency dedicated.

Gallery

Contacts

411 University St, Seattle, USA

+1 -800-456-478-23

Uncategorized
Fox&Fish Cyberdefense - Beschermt terwijl u digitaliseert

4 redenen waarom u uw onderneming best beschermt tegen ransomware…

Een digitale gijzeling met ransomware treft de onderneming in het hart. In de meeste gevallen komt de onderneming volledig tot stilstand. Bij productie-bedrijven valt de band stil, de logistieke organisatie valt als een kaartenhuis in elkaar en werknemers zijn technisch werkloos. Slachtoffer van ransomware wordt u niet altijd zomaar. Hackers doen vaak vooraf grondig hun research. 

In dit artikel gaan we dieper in op de impact van een ransomware-gijzeling op uw onderneming: 

De termijn dat uw onderneming opnieuw kan opstarten na een geslaagde ransomware gijzeling loopt al snel op tot twee weken of meer. Dat is twee weken dat uw bedrijf volledig stil ligt.

1. U kan niet langer handel drijven met uw klanten.
De verkoop valt dan ook stil. De gemiddelde herstelperiode voor na een ransomware aanval is twee tot drie weken voor de minimum systemen, tot een uitloop van enkele maanden tot een half jaar om de situatie opnieuw te herstellen naar normaal. 

Klanten gaan mogelijk op zoek naar alternatieven wanneer u hen niet verder kan helpen, waardoor u (potentiële) klanten verliest aan uw concurrent.

2. Onvoorziene & peperdure IT-& personeelskosten
De IT-afdeling/partner draait overuren met nachtwerk om de situatie te herstellen. 
Extra consultants en beveilingexperten moeten ingehuurd worden. Die rekening loopt snel op.

Vaak wordt er overgegaan tot de aankoop van nieuwe computers en hardware. Hierdoor kan snel een nieuw “clean” netwerk opgezet worden en koopt men tijd om versleutelde data later mogelijk te recupereren. De aankoopkosten lopen snel op, afhankelijk van de grootte van uw IT-park.

En dan hebben we het nog niet gehad over het losgeld dat u al dan niet betaalt

3. Imagoschade
Naast de financiële schade is er uiteraard ook de imagoschade
Niet alleen bij uw klanten, leveranciers en eigen personeel, maar ook bij het grotere publiek. In een aantal gevallen wordt er ook data gestolen door de aanvallers als extra chantagemiddel. Het lekken van persoonlijke gegevens van uw klanten, vertrouwelijke contracten of data van uw transacties met klanten en leveranciers kunnen de relaties tussen uw onderneming en zijn klanten, stakeholders en de publieke opinie flink schade toebrengen.

4. Datadiefstal
Naast de encryptie van uw systemen gaan aanvallers ook vaker en vaker over tot het stelen van vertrouwelijke bedrijfsdata. Die dreigen ze dan te publiceren op het internet als extra drukkingsmiddel.

Ook de “afkoopsom” (cfr. losgeld) is voor Belgische KMO’s vaak enkele honderden duizenden euro’s.

Verzekeren?

Enkele verzekeraars bieden speciale cyberverzekeringen aan waarbij het risico van een digitale gijzeling met ransomware gedekt is. Door de grote stijging van het aantal ransomware gijzelingen komen de verzekeraars echter zwaar onder druk te staan. Zo heeft de Franse verzekeraar AXA al aangekondigd dat ze niet langer de betaalde losgelden zullen blijven terugbetalen aan de verzekerde.

Artikel: AXA pledges to stop reimbursing ransom payments for French ransomware victims
Digitale gids ransomware: bescherm uw zaak tegen een digitale gijzeling

Dit artikel maakt deel uit van onze whitepaper over ransomware-gijzelingen.
Download de volledige gids hier.

In deze gids proberen we om een zo realistisch mogelijk beeld te vormen van het risico op ransomware. We vermijden daarbij doemdenken en overdreven bangmakerij, maar gaan ook de harde realiteit niet uit de weg.